Times of Israel Δευτέρα 28.12.2020
Scott Kahn* 

Ο ισχυρισμός «Δυό Εβραίοι, τρεις γνώμες» αποδεικνύεται πραγματικός: Ο Εβραϊσμός μιλάει με επιχειρήματα, η ύπαρξη διαφωνιών αποδεικνύει τον κανόνα και η ομόφωνη απόφαση είναι ύποπτη. 

Πολύ συχνά, θρήσκοι Εβραίοι που ακολουθούν τον εβραϊκό νόμο, αγνοούν τι προβλέπει αυτός ο νόμος. Η κρίση του κορωνοϊού το απέδειξε με νέους έντονους τρόπους. 

  • Ο Ταλμουδιστής Ραββίνος Καάνα υποστηρίζει (Σανεντρίν 17α) ότι ο κατηγορούμενος σε μια βασική υπόθεση που καταδικάστηκε με ομόφωνη απόφαση του δικαστηρίου, δεν οδηγείται σε θάνατο. Αυτό θεμελιώνεται από την Χαλαχά (Ραμπάν Χιλσοτ Σανεντρίμ 9:1), που εξηγείται από το Σουλχάν Αρούχ (Χόσεν Μισπάτ 18:7). Σχολιαστές εξηγούν ότι αυτόν τον φαινομενικά παράξενο νόμο με διάφορους τρόπους. Όμως μια κοινή άποψη που εμφανίζεται στην Γκεμαρά, υποστηρίζει ότι μια ομόφωνη ετυμηγορία είναι ένδειξη ότι δεν υπήρχε   ικανή ανταλλαγή απόψεων και ότι το αποτέλεσμα ήταν πιθανόν ή αίολο ή αποτέλεσμα διαφθοράς. 
  • Από την άλλη πλευρά, το δικαστήριο εντέλλεται να ακολουθήσει την πλειοψηφία, όσο οι διαφωνίες που προκύπτουν δεν είναι σοβαρές. Σε αυτή την περίπτωση, η πλειονότητα λειτουργεί ως καθοριστικός παράγοντας και το γεγονός ότι η απόφαση δεν ήταν ομόφωνη επισημαίνει ότι οι ενέργειες προχώρησαν τίμια και δίκαια. Επιπλέον, η πλειονότητα σ΄αυτή την περίπτωση αναφέρεται στα εκπαιδευμένα μέλη του δικαστηρίου, που σημαίνει ειδικούς στην νομική επιστήμη. Οι ένορκοι, η πλειονότητα των μη εκπαιδευμένων, δεν παίζουν ρόλο όταν πρόκειται για την αλήθεια. 
  • Επεκτείνοντας αυτή την αρχή της Αλαχά σε άλλους τομείς καταλήγουμε ότι είναι σωστό να ακολουθηθεί η πλειονότητα αυτών των ειδικών, καθώς υπάρχει σοβαρή αιτία να πιστέψουμε ότι οι ειδικοί έψαξαν το ζήτημα τίμια. Εάν, στην πορεία της απελευθέρωσης, κανένας ειδικός δεν διαφώνησε με την νέα ιδέα, υποθέτουμε ότι η διαδικασία ήταν μάλλον αίολη ή αποτέλεσμα διαφθοράς. Αλλά όταν η ουσιαστική πλειοψηφία ειδικών δέχεται νέα επιστημονική ευρήματα, το γεγονός ότι ανεξάρτητοι ειδικοί απορρίπτουν αυτά τα ευρήματα αποτελεί στην πραγματικότητα αιτία να  εμπιστευτούμε ότι η διαδικασία ήταν ακριβής, ανοικτή και δίκαια. 
  • Με την κύρια πλειονότητα των ιατρικών και επιστημονικών ειδικών να συνιστούν στους ανθρώπους να εμβολιαστούν κατά του COVID-19, μόλις το εμβόλιο θα είναι διαθέσιμο, μερικοί θρήσκοι Εβραίοι διστάζουν και συνεχίζουν να αναρωτιούνται κατά πόσο αυτοί οι ειδικοί είναι σωστοί. Έχει μεταβληθεί σε κοινή συνήθεια για πολλούς Ορθόδοξους Εβραίους να «διαφωνούν» με τις επιστημονικές αποδοχές, ή διαλέγοντας να ακολουθήσουν   την άποψη της υπερβολικής μειοψηφίας (Ντάατ γιαχίντ) ή ακόμα χειρότερο να κατατάσσουν όλες τις επιστημονικές αποδοχές στην κρίση των μη ειδικών. 
  • Αυτό είναι πολύ περισσότερο από πνευματική αγένεια, πρόκειται για παραβίαση αλαχικών αξιών. Αν οι θρήσκοι Εβραίοι αποδέχονται την αρχή ότι οι αποφάσεις των δικαστηρίων πρέπει να ακολουθούν την πλειονότητα και ότι η ύπαρξη της διαφωνίας είναι απόδειξη τίμιας συμπεριφοράς στην αποκλιμάκωση, γιατί πολλοί από αυτούς  αρνούνται να χρησιμοποιήσουν την ίδια αρχή όταν πρόκειται για την πλειονότητα των γιατρών και επιστημόνων που είναι σταθεροί υποστηρικτές του εμβολιασμού για τον COVID-19? Γιατί αυτοί οι Ορθόδοξοι Εβραίοι, που επιτρέπουν στον Εβραϊκό νόμο να ελέγχει κάθε τομέα της καθημερινής ζωής, αγνοούν κεφαλαιώδεις αλαχικές αρχές που σχετίζονται με το υπέρτατη αξία της διάσωσης της ζωής (πικούαχ νέφες) τους και της ζωής των άλλων? Ας δεχτούμε ότι οι φυσιολογικοί «νόμοι της πλειοψηφίας» καταργούνται στην περίπτωση της διάσωσης ζωής, αλλά αυτή η κατάργηση σπάει τον εβραϊκό νόμο για να προσπαθήσει να σώσει την ανθρώπινη ζωή ή να διατηρήσει την υγεία, ακόμα και στην περίπτωση που οι πιθανότητες είναι μηδαμινές. Αυτή η εξαίρεση είναι άσχετη στην περίπτωση του εμβολιασμού εναντίον του COVID-19. 
  • Το μεγαλύτερο ποσοστό της Ορθόδοξης κοινότητας, με την οποία ταυτίζομαι με περηφάνεια, δεν ασχολείται να επιβάλει τους νόμους της Αλαχά, ενώ αγνοεί ολοσχερώς τις παγκόσμιες απόψεις και αξίες, και οφείλει  να ενημερώσει έξω από τα τέσσερα σημεία του Νόμου. Το γεγονός ότι αυτό συμβαίνει συστηματικά και αποτελεί μια ακόμα ένδειξη ότι ο Ορθόδοξος Εβραϊκός κόσμος πρέπει να το λάβει υπ΄όψη.  ֍   

*(Ο Ραββίνος Σκοτ Σκαν είναι Διευθυντής του Εβραϊκού Καφέ (www.jewishcoffeehouse.com) και φορέας πολλών εκδηλώσεων, περιλαμβανομένων Ορθόδοξων συναντήσεων, Ημερίδων Ιουδαϊσμού και Ραββίνος Μπέϊζμπωλ 

https://blogs.timesofisrael.com/when-orthodox-jews-disagree-with-the-scientific-consensus/?utm_source=The+Blogs+Weekly+Highlights&utm_campaign=blogs-weekly-highlights-2020-12-31&utm_medium=email