http://www.honestreporting.com/articles/45884734/critiques/The_Dishonest_Reporting_Awards_2004.asp
 

 

Η τέταρτη ετήσια αναγνώριση από την πλευρά μας της πιο διαστρεβλωμένης και προκατειλλημένης δημοσιογραφικής κάλυψης της Ισραηλο – Παλαιστινιακής σύγκρουσης.

 

2004. Ηταν το τέλος της εποχής Αραφάτ, το τέλος του βασιλείου του τρόμου του Σεϊχη Γιασίν.   Ηταν η χρόνια στην οποία ο φράχτης ασφαλείας του Ισραήλ έσωσε αμέτρητες ζωές – αλλά παρά ταύτα καταδικάστηκε στην Χάγη.   Εξαπολύθηκαν θανατηφόροι πύραυλοι Κασάμ από το Νότο και πύραυλοι Kατιούσα από τον Βορρά, και έγιναν βομβιστικές επιθέσεις αυτοκτονίας στην Ασντόντ, την Μπερσέβα, την Ιερουσαλήμ και το Τελ Αβίβ.  Ηταν η χρονιά των θεωριών συνομωσίας που αφορούσαν το Ιρακ, και κακόβουλων αντι-ισραηλινών εκφράσεων που παρουσιάστηκαν υπό το πρόσχημα της τέχνης, της επιστήμης και της πολιτισμένης γνώμης.

 

Από την μία πλευρά ο Τύπος έχει βελτιωθεί. Φέτος ο Δυτικός Τύπος  ήταν πιό προσεκτικός με τις ειδήσεις που αφορούσαν την σύγκρουση στη Μέση Ανατολή με ρεπορτάζ που σπάνια αποκάλυπταν την ανοικτή αντι –ισραηλινή προκατάληψη που επικρατούσε τα προηγούμενα χρόνια.

 

Από την άλλη πλευρά, η προκατάληψη που συνεχίζει να υπάρχει έχει γίνει πιο διακριτική, κρυμμένη και στην κυριολεξία συκοφαντική.  Για παράδειγμα, τα ΜΜΕ επέτρεψαν την ευρεία νομιμοποίηση της ακόλουθης ορολογίας: Ο φράχτης ασφαλείας παρουσιάζεται σαν το «Τείχος του Απαρτχάιντ,» ενώ εμφανίζονται ισχυρισμοί ότι το Ισραήλ εφαρμόζει την πρακτική της «εθνοκάθαρσης» εναντίον των Παλαιστινίων και ότι μία σκοτεινή «συνομωσία του Λικούντ» έχει μολύνει την Ουάσιγκτον.   Οι σελίδες κυρίων εφημερίδων δίνουν βάρος σε αυτούς τους όρους παρ’ολο που δεν έχουν καμία βάση στην πραγματικότητα. 

 

Σας ευχαρίστουμε που μας στείλατε την λίστα με τους υποφήφιους που υποδείξατε.  Τώρα χωρίς περισσότερα λόγια, σας παρουσιάζουμε αμέσως τους νικητές .

 

 

ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ «Η ΚΑΜΕΡΑ ΤΑ ΒΛΕΠΕΙ ΟΛΑ.»

 

Νικητής: Ενώ οι φωτορεπόρτερ κατέγραφαν μία φαινομενικά ειλικρινή έκφραση της δυστυχίας των Παλαιστινίων δίπλα στον φράχτη ασφαλείας, ο Ενρίκ Μαρτί του Associated Press τράβηξε το πλάνο από άλλη γωνία, και η εικόνα του απεικονίζει και το πλήθος των παρευρισκόμενων φωτογράφων. 

Η εικόνα λέει πολλά για την κάλυψη της παλαιστινιακής ζωής από τα ΜΜΕ.   Οι φωτογράφοι δεν «αποθανατίζουν απλά την εικόνα» αλλά αντιθέτως, την δημιουργούν-είτε ενεργά (ζητώντας από την γυναίκα να ποζάρει) ή με παθητικό τρόπο (επιτρέποντας σε αυτήν να τους χειραγωγήσει ποζάροντας για τις κάμερες).

 

 

Σε αυτή την κατηγορία οι νικητές του «βραβείου» είναι οι πέντε φωτογράφοι άγνωστης ταυτότητας που έστειλαν την εκδοχή της φωτογραφίας που βλέπουμε δεξιά στα ειδησεογραφικά τους πρακτορεία.

 

ΒΡΑΒΕΙΟ «ΣΥΜΠΑΘΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ»

Νικητής:  Μπάρμπαρα Πλέττ, του BBC.  Οταν κατεύρρευσε η υγεία του Γιασέρ Αραφάτ τον Νοέμβριο, η ανταποκρίτρια του BBC στην Δυτική Οχθη, έκλαψε ανοικτά για τον Νονό της Σύγχρονης Τρομοκρατίας.  Οι λυγμοί της Πλέττ αποκάλυψαν αντιεπαγγελματική (και μερικοί θα έλεγαν παράξενη) ταύτιση με μία πλευρά στην διένεξη την οποία η Πλέττ πληρώνεται για να καλύπτει με αντικειμενικό τρόπο.

 

Οι επιλαχώντες:

Η εφημερίδα “Guardian” που εξύμνησε «το αναμφισβήτητο θάρρος του Αραφάτ σαν ηγέτης ανταρτών» το οποίο ξεπεράστηκε «μόνο από το εξαιρετικό θάρρος του» σαν διαπραγματευτής για την ειρήνη.

 

Η πολιτική αρθρογράφος Γκουίν Ντάϊερ, επειδή δήλωσε ότι αυτό που έκανε σωστά ο Αραφάτ στην ζωή του ήταν «οι επιτυχημένες τρομοκρατικές ενέργειες» που έστρεψαν την διεθνή προσοχή στο παλαιστιανιακό ζήτημα.

 

Και ο Τζόναθαν Κούκ, που γράφει στην International Herald Tribune, ο οποίος εξέφρασε την κατανόησή του και την εκτίμηση του για την παλαιστινιακή τρομοκρατία η οποία είναι « ο πιο σίγουρος τρόπος να προσελκύσουν την προσοχή στον αγώνα τους.» (Επίσης η International Herald Tribune πιάστηκε στα πράσα να παραποιεί άρθρα της New York Times ώστε  να παρουσιάζεται πιο αρνητικά το Ισραήλ και να παρουσιάζονται πιο θετικά οι Παλαιστίνιοι τρομοκράτες)

 

 

ΒΡΑΒΕΙΑ «ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ»

Νικήτης:  Nτέϊβιντ Α. Σλέσιγκερ, Πρακτορείο Reuters.  Σε μία εντυπωσιακή στιγμή ειλικρίνειας, ο Σλέσιγκερ, παγκόσμιος διευθυντής σύνταξης του Reuters, ομολόγησε ότι ο λόγος για τον οποίο το πρακτορείο του αρνείται να χρησιμοποιήσει τον όρο «τρομοκράτης» δεν έχει καμία σχέση με την επιδίωξη της αντικειμένικότητας από την σύνταξη, αλλά αντίθετα γίνεται αλλά να να «προστατευθούν οι δημοσιογράφοι μας.»  Ο Σλέσιγκερ αναφέρθηκε σε «σοβαρές επιπτώσεις» εάν κάποια άτομα στη Μέση Ανατολή πίστευαν ότι το Reuters αποκαλεί «τρομοκράτες» εκείνους που πυροδοτούν βόμβες σε επιβατικά λεωφορεία και πυροβολούν έγκυες γυναίκες. 

 

Δεύτερος Επιλαχών: O συνήγορος της Washington Post, Μάικελ Γκέτλερ, επειδή προσπάθησε να αιτολογήσει την συνέχιζομενη άρνηση της εφημερίδας να χρησιμοποιήσει τον όρο «τρομοκράτης» στα ρεπορτάζ για την παλαιστινιακη τρομοκρατία.  Ο όρος «τρομοκράτης» δεν βοηθά, εξήγησε ο Γκέτλερ, διότι η χρήση θα ισοβαθμούσε με την υιοθέτηση της γλώσσας της μίας πλευράς.»  «Επιπλέον», είπε ο Γκέτλερ, «οι Παλαιστίνιοι θεωρούν ότι πολλές Ισραηλινές ενέργειες είναι τρομοκρατικές πράξεις.»

 

ΒΡΑΒΕΙΑ «ΙΣΡΑΗΛΙΝΗΣ ΣΥΝΩΜΟΣΙΑΣ»

Νικητής:  Ο Νίλ Μακντόναλντ από το Καναδικό Ιδρυμα Ραδιοτηλεόρασης (Canadian Broadcasting Corporation).  Τον Μάιο, ενώ εκφωνούσε το πρώτο θέμα του CBC σχέτικα με τις πολιτικές επιπτώσεις των βασανιστηρίων Ιρακινών κρατουμένων στο Αμπού Γκράιμπ, ο Μακντόναλντ έστρεψε την προσοχή από το Ιράκ στο Ισραήλ, και ισχυρίστηκε στους τηλεθεατές ότι η κάτοχη του Ιράκ και η πρωτοφανής συμμαχία του Προέδρου Τζώρζ Μπούς με την δεξιά κυβέρνηση του Ισραήλ έχει θέσει σε κίνδυνο τους Αμερικανούς στο εξωτερικό.

 

Μετά ο Μακντόναλντ έβαλε μπροστά στην κάμερα έναν συνταξιούχο Αμερικανό διπλωμάτη ο οποίος προέβη στον εξωφρενικό ισχυρισμό ότι η ισραηλινή Μοσάντ βρισκόταν πίσω από τα βασανιστήρια στο Αμπου Γκράμπ.

 

Τον Δεκέμβριο ο Μακντόναλντ ξαναχτύπησε.   Ενώ εκφωνούσε την είδηση για μία θανατηφόρα επίθεση της Αλ Κάιντα στο Προξενείο των ΗΠΑ στην Σαουδική Αραβία, ο Μακντόναλτ έσυρε άσκοπα και το Ισραήλ στην συζήτηση, αναζητώντας εσκεμμένα κάποιον που θα έλεγε ότι η σχέση της Αμερικής με το Ισραήλ ευθύνεται για την επίθεση.   Ο Μακντόναλντ έβγαλε στον αέρα έναν κύριο Αλεν Κέισβέτερ, ο οποίος είπε ότι: « Νομίζω ότι ο κύριος λόγος (για την επίθεση) είναι η πολιτική μας σε σχέση με τα Αραβο – Ισραηλινά θέματα.  Αυτό είναι πολύ σημαντικό.  Θεωρούν ότι ο Σαρόν μας έχει βάλει κάλα στην τσέπη του.  Και βέβαια, ο δεύτερος λόγος είναι το Ιράκ.»

 

Απαντώντας στις κατηγορίες για αντι – ισραηλινή προκατάληψη που πρόεκυψαν από το επεισόδιο τον Μάιο., ο Σύνηγορος του CBC, Ντέιβιντ Μπαζάι, δήλωσε ότι ενώ ο Μακντόναλντ δεν ήταν ένοχος για προκατάληψη, «οι συντάκτες και οι παραγωγοί δεν πρέπει μόνο να αποφεύγουν την προκατάληψη, αλλά ακόμα και την εμφάνιση της προκατάληψης.  Και συμφωνώ ότι το ρεπορτάζ της 4ης Μαϊου εξέθεσε το CBC με την εμφάνιση της προκατάληψης.»

 

Με τον Μακντόναλντ γίνεται ολόενα πιό δύσκολο για το CBC να αρνηθεί τις κατηγορίες πέρι προκατάληψης.  

 

ΒΡΑΒΕΙΑ «ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ»

Το 2004, ο αντι-ισραηλινός λίβελος ξέφυγε από τα περιθώρια των φύλλων των εφημερίδων και προωθήθηκε με εναλλακτικά «μέσα προβολής»

Νικητής: Ντρόρ Φέιλερ:  Μία έκθεση τέχνης στην Στοκχόλμη (που έγινε ταύτοχρονα με μία διεθνή σύσκεψη για την πρόληψη των γενοκτονιών) περείχε και ένα μεγάλο έργο του Φέιλερ το οποίο επαινούσε την Παλαιστίνια τρομοκράτισσα που δολοφόνησε 21 Ισραηλινούς στο εστιατόριο «Μαξίμ» της Χάιφας.   Η έκθεση έφερε τον τίτλο «Η Χιονάτη και η τρέλλα για την αλήθεια,» και παρουσίαζε ένα πλοιάριο να πλέει μέσα σε μία λίμνη κόκκινου νερού.  Το γραπτό κείμενο που συνόδευε το έργο παρουσιάζε την μανιακή δολοφόνο σαν θύμα της «Χιονάτης.»

 

Σε μία αυθόρμητη έκφραση διαμαρτυρίας ο Ισραηλινός Πρέσβης στην Σουηδία, Τσβί Μαζέλ, πέταξε έναν προβολέα μέσα στην κόκκινη λίμνη και μετά είπε: «Δεν μπορούσα να παραμείνω απαθής μπροστά σε μία τόσο αισχρή διαστρέβλωση της πραγματικότητας.  Αυτό δεν ήταν έργο τέχνης.  Αυτό ήταν ένα τερατούργημα.»

 

Επιλαχώντες: Η πόλη της Μελβούρνης στην Αυστραλία η οποία ήταν χορηγός ενός επαγγελματικά σχεδιασμένου εκθέματος πίσω από γυαλί (βλέπε αριστερά), το οποίο παρουσίαζε μία  Ισραηλινή σημαία πάνω στην οποία ήταν βαμμένη με κόκκινα γράμματα η λέξη «στατιστικές.» Οι σταστιστικές αφορούσαν τις υποτιθέμενες βαρβαρότητες που έχει διαπράξει το Ισραήλ από το 1948.    Εκτός από το γεγονός ότι η έκθεση ξεχώριζε άδικα την δημοκρατική χώρα του Ισραήλ για μία δημηγορία στην άλλη άκρη του κόσμου με δημόσιους πόρους, το κείμενο του εκθέματος περιείχε και μία σειρά από συκοφαντικά ψεύδη, όπως είναι π.χ. οι ισχυρισμοί ότι «έχουν σκοτωθεί 200.000 Παλαιστίνιοι και έχουν χτιστεί 200.000 οικισμοί.»

 

Και τον Δεκέμβριο,υποστηρικτές της Χαμάς τοποθέτησαν τέσσαρα μεγάλα φανάρια σε πολυσύχναστο δρόμο της Μελβούρνης για να αποτίσουν φόρο τιμής σε νεκρούς ηγέτες των τρομοκρατών.

 

  • Η πόλη Ολέιρος της Ισπανίας η οποία ανήρτησε δημόσιες ταμπέλες που προέβαλαν φανταχτερά το μήνυμα «Να σταματήσουμε το ζώον!!!, τον Σαρόν τον δολοφόνο, να σταματήσουμε τους νεο – Ναζί.»

  • Ενα στούντιο τέχνης της πόλης Χιούστον επειδή φιλοξένησε μία παλαιστινιακή έκθεση ζωγραφικής η οποία περιείχε και έναν πίνακα (βλέπε δεξιά) που παρουσίαζε τον Ισραηλινό Πρωθυπουργό, Αριέλ Σαρόν, να μαζεύει και να βράζει το αίμα νεαρών Παλαιστινίων.   Το Κέντρο της Κομητείας Γουέστσεστερ της Νέας Υόρκης φιλοξένησε εκδήλωση προκειμένου να βρεθούν πόροι για να φέρει αυτή την έκθεση στην κεντρική περιοχή της Νέας Υόρκης.

  • Το Ιατρικό Περιοδικό της Βρετανίας (British Medical Journal) επείδη δημοσίευσε ένα άρθρο του Δόκτωρα Ντέρικ Σόμερφιελντ με τίτλο: “Παλαιστίνη:Επίθεση στην υγεία και άλλα έγκλήματα πολέμου.»  Ο Σόμερφιελντ κατηγορεί αβάσιμα το Ισραήλ για «εγκλήματα πολέμου», για την εσκεμμένη δολοφονία παιδίων, καθώς και για παράνομο εποικισμό και απαρτχάιντ, ενώ δεν κάνει καμία αναφορά στο γεγονός ότι  η παλαιστινιακή τρομοκρατία και η πολιτική διαφθορά έχουν συμβάλλει στις άσχημες συνθήκες που επικρατούν στο παλαιστινιακό σύστημα υγείας.  

 

Το άρθρο του Σόμερφιελντ αποτελεί ένα άριστο παράδειγμα για το πώς αυτοί οι όροι και οι εξωφρενικοί ισχυρισμοί έχουν νομιμοποιηθεί στον δημόσιο διάλογο.   Οι ίδιοι οι συντάκτες και τα μέσα τα οποία διστάζουν ακόμα να χρησιμοποιήσουν τον όρο «τρομοκρατική πράξη» για να περιγράψουν τις βαρβαρότητες των Παλαιστινίων είναι αυτά που είναι ολοένα πιο πρόθυμα να διαδίδουν κατηγορίες εναντίον του Ισραήλ επειδή διαπράττει «εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.»

 

Επομένως, ενώ το 2004 υπήρξε πραγματική πρόοδος σε κάποιους τομείς, το Ισραήλ συνεχίζει αποτελεί τον στόχο μίας προκατειλλημένης και διαστρεβλωμένης ειδησεογραφίας σε όλον τον Κόσμο. Το 2005, οι συνδρομητές της ιστοσελίδας της «HonestReporting” (Εντιμης Δημοσιογραφίας) θα πρέπει να συνέχίσουν να εφιστούν την προσοχή τους σε αυτή την κρίσιμη πλευρά της διένεξης στη Μέση Ανατολή.