3/4/2005

 

 Τελευταία όλοι ζητάνε την παραίτηση του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Ειρηναίου. Η Ιορδανία δημοσίως του επέβαλε όρους ιδιωτικά όμως θέλουν παραιτηθεί για να εξευμενίσουν τους Παλαιστίνιους. Οι Παλαιστίνιοι ζητάνε ορθά κοφτά την παραίτηση του, ενώ η Ελληνική κυβέρνηση “πήρε αποστάσεις” από τον Πατριάρχη, κοινώς τον άδειασε. Οι λόγοι που ζητούνε την παραίτηση του πολλοί. Αλλά ο βασικότερος είναι η μίσθωση ακινήτων που βρίσκονται σε Παλαιστινιακά εδάφη σε Εβραίους.

Πριν προχωρήσουμε να πούμε εδώ ότι η πρακτική ενοικίασης ακινήτων από το Πατριαρχείο σε Εβραίους δεν είναι κάτι το σημερινό. Υπάρχει από καταβολής κράτους του Ισραήλ τουλάχιστον σε εδάφη που βρίσκονται μέσα στο Ισραήλ όπως είναι η Γιάφα. Πρακτική μάλλον λογική αν λάβουμε υπόψη ότι:

  • Πρώτον, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης γης στο Ισραήλ, μετά το το ίδιο το κράτος, και ως εκ τούτου το Ισραήλ από αυτό θα νοικιάσει ακίνητα.

  • Δεύτερον, προκειμένου να εφαρμόσει το Πατριαρχείο τα διάφορα φιλανθρωπικά του προγράμματα χρειάζεται χρήματα, τα οποία μεταξύ των άλλων μπορεί να βρει νοικιάζοντας ακίνητα.

Το θέμα των ενοικιάσεων δημιουργεί δύο προβλήματα. Ένα Παλαιστινιακό και ένα Ελληνικό.



Παλαιστινιακό

Το θέμα των ενοικιάσεων ακινήτων δεν είναι θέμα εμπορικό. Είναι βαθύτατα πολιτικό και σε αυτό έχουν απόλυτο δίκαιο οι Παλαιστίνιοι που φωνάζουν. Σε μία περιοχή όπου τα πάντα είναι ρευστά, όπου διεξάγετε ένας αιματοβαμμένος αγώνας, 50 χρόνια τώρα, για κράτος και σύνορα, το να πουλάς ή να μισθώνεις ακίνητα στον εχθρό ρίχνεις λάδι στη φωτιά και όχι μόνο. Επεμβαίνεις στην ειρηνευτική διαδικασία κάνοντας τα πράγματα ακόμα ποιο δύσκολα.

Αν η διαμάχη είχε τελειώσει και υπήρχε αναγνωρισμένο Παλαιστινιακό κράτος με αναγνωρισμένα σύνορα και φυσιολογικές διπλωματικές σχέσεις με το Ισραήλ, τότε τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά. Όπως ένας Τούρκος η Αλβανός μπορεί να έρθει στην Ελλάδα και να αγοράσει η να νοικιάσει ακίνητο, και αντίστροφα φυσικά, έτσι και ένας Ισραηλινός θα μπορούσε να αγοράσει ένα ακίνητο στο Παλαιστινιακό κράτος όπως θα μπορούσε και ένα Παλαιστίνιος να κάνει στο Ισραήλ. Σε τελική ανάλυση αυτή η πρακτική του Πατριαρχείου δεν συμφέρει πολιτικά ούτε στο Ισραήλ διότι έτσι θα διαιωνίζεται η διαμάχη.

Θα μου πείτε πως είναι γνωστό της πάσης πως οποιαδήποτε ειρήνη θα δίνει στο Ισραήλ μέρος της παλιάς πόλης και ως εκ τούτου δεν υπάρχει πρόβλημα. Σωστά. Αλλά ας γίνει πρώτα ειρήνη να δει ο καθένας τι του ανήκει και μετά ας κάνει η κάθε πλευρά ότι θέλει. Αυτήν την στιγμή μία τέτοια ενέργεια μόνο κακό κάνει στη ειρηνευτική διαδικασία.



Ελληνικό

Ο λόγος που η Ελλάδα θέλει την παραίτηση του Ειρηναίου είναι ο φόβος μη και το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων περιέλθει σε Αραβικά χέρια. Η κυβέρνηση πιστεύει πως αν παραιτηθεί ο Ειρηναίος θα εξευμενίσει τους Παλαιστίνιους και οι τελευταίοι θα σταματήσουν να ζητούν την αραβοποίηση του Πατριαρχείου. Μία κατάσταση που η Ελλάδα τρέμει διότι θα χάσει την επιρροή της και τα συμφέροντα της στην περιοχή αυτή. Έτσι, φαινομενικά τουλάχιστον η Ελλάδα και το Ισραήλ αυτήν την στιγμή έχουν τα ίδια συμφέροντα. Αυτός είναι και ο λόγος που η Ελληνική Κυβέρνηση δεν αναφέρθηκε ούτε μία φορά στο Ισραήλ κατά την διάρκεια αυτής της κρίσης.

Το ερώτημα όμως είναι συμφέρει στο Ισραήλ να μείνει το Πατριαρχείο σε Ελληνικά χέρια. Σκεφτείτε το παρακάτω.

Όσο είναι το πατριαρχείο σε Ελληνικά χέρια το Ισραήλ θα σέβεται απολύτως τα δικαιώματα του. Αν όμως περάσει σε Παλαιστινιακά χέρια τι εμποδίζει το Ισραήλ να κρατικοποιήσει η να απαλλοτριώσει τα ακίνητα του Πατριαρχείου που βρίσκονται στο έδαφος του, και να γίνει αυτός ο μοναδικός κάτοχος των ακινήτων του κράτους του και να τα κάνει ότι θέλει;